Informatie voor bestaande huurders

Huur je een pand van Bomvast? Dan zijn wij er om jouw vragen te beantwoorden en je te helpen. Voor het gemak hebben we vast de meest voorkomende vragen hieronder neergezet en beantwoord. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via het formulier.

Reparatie of onderhoud

Hoe kan ik een storing melden of een reparatieverzoek indienen?

Voor storingen, reparatie- of onderhoudsverzoeken of algemene meldingen stuur je een e-mail naar storingen@bomvast.nl. Vergeet in je e-mail niet om je adres en je contactgegevens te vermelden. Het helpt ons als je foto’s van je melding meestuurt.

Wat te doen bij een verloren, vergeten of afgebroken sleutel?

Het is belangrijk dat u uw woning goed kunt afsluiten. Bent u een sleutel kwijt of wilt u sleutels bijmaken? We willen u dan verzoeken om contact met ons op te nemen. De kosten zijn voor uw eigen rekening. Heeft u problemen met een slot? Doe dan een reparatieverzoek via Storing melden.

Kan ik een sleutel bijbestellen?

We willen u dan verzoeken om contact met ons op te nemen. De kosten zijn voor uw eigen rekening.

Kan ik een badge of handzender bijbestellen?

We willen u dan verzoeken om contact met ons op te nemen. De kosten zijn voor uw eigen rekening.

Ongedierte bestrijden

Om ongedierte te bestrijden neem je ook contact met ons op via storingen@bomvast.nl. Meestal maak je daarna zelf rechtstreeks een afspraak met een ongediertebestrijdingsbedrijf. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van het ongedierte. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

Het toilet blijft lopen, wat nu?

Blijft het water van het toilet doorlopen, dan komt dat meestal door de vlotter. Het vervangen van een vlotter valt onder ‘kleine herstellingen voor rekening van de huurder’. 

Wat te doen bij een stroomstoring?

Voordat wij de melding aannemen, vragen wij je eerst een stekkerproef te doen om er zeker van te zijn dat de storing niet is ontstaan door één van jouw eigen apparaten:

– Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen.
– Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten.
– Schakel de groepen in de meterkast weer in.
– Schakel de aardlekschakelaar weer in.
– Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan (zoals bij koelkasten).
– Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat je een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden.

Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met de installatie aan de hand. Doe dan een reparatieverzoek via storingen@bomvast.nl.

Let op! Blijkt dat jouw apparatuur toch de storing veroorzaakt? Dan zijn wij genoodzaakt de kosten bij je in rekening te brengen. Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit!

Huurcontracten & verhuizen

Hoe laat ik mijn woning achter?

De woning moet aan het eind van de verhuurperiode in oorspronkelijke staat worden opgeleverd. Van te voren wordt er een voorinspectie uitgevoerd en wordt de woning gecontroleerd. De inspecteur controleert de woning op gebreken die door de huurder zijn ontstaan en/of aanpassingen die aan het huis zijn aangebracht. Op basis van de gemaakte afspraken wordt vastgesteld welke gebreken en aanpassingen door de huurder zelf moeten worden hersteld.

Op de dag dat de huurder vertrekt, controleert de mutatiespecialist of alle werkzaamheden zijn verricht. Als dit niet is gedaan kan de verhuurder dit op kosten van de huurder alsnog laten doen en wordt dit verrekend met de borg. Tevens dient de woning ook schoon te worden opgeleverd tenzij dit anders is besproken. Indien dit niet is gebeurd, zal dit ook verrekend worden met de borg.

Kan ik zaken ter overname aanbieden?

Overname van bijvoorbeeld inboedel is niet mogelijk. De woning dient opgeleverd te worden conform de gemaakte afspraken tijdens de voorinspectie.

Ik wil mijn huur opzeggen

De huurovereenkomst kan worden opgezegd nadat de minimale huurperiode is verstreken. De minimale huurperiode en de opzegtermijn vind je terug in je huurovereenkomst. In de meeste gevallen is de minimale huurperiode één jaar en geldt een opzegtermijn van minimaal één kalendermaand. Als je gehuwd bent of als in de huurovereenkomst een medehuurder is opgenomen, dan dient de huur door beiden te worden opgezegd. Houd er rekening mee dat de huuropzegging niet vrijblijvend is. Als je de huur hebt opgezegd, kan deze niet zomaar worden ingetrokken. In de huurovereenkomst vind je meer informatie over de wijze waarop je kunt opzeggen.

Wat gebeurt er als ik mijn huurovereenkomst heb opgezegd?

Zodra wij jouw opzegging hebben ontvangen, sturen wij je een bevestiging. We maken dan graag gelijk een afspraak met je voor de zogenaamde ‘voorinspectie’. Deze inspectie is om te bepalen welke aanpassingen er nog uitgevoerd moeten worden om de woning in goede staat terug te brengen. Na afloop van de inspectie plannen we een afspraak met je in voor de daadwerkelijke oplevering en sleuteloverdracht. In de tijd tussen jouw opzegging en de einddatum van de overeenkomst nemen we de door jou gehuurde woning in de verhuur. Wanneer we een of meerdere geschikte kandidaten hebben gevonden, kan het zijn dat we jou vragen om medewerking en toegang tot je woning voor bezichtigingen.

Wanneervwordt mijn waarborgsom teruggestort?

Als je bij aanvang van de huurovereenkomst een waarborgsom aan ons hebt voldaan, dan wordt deze binnen één maand na het einde van je huurovereenkomst, onder aftrek van eventuele kosten, aan je teruggestort. Indien er kosten van je waarborgsom worden ingehouden, kan het zijn dat dit wat langer duurt. We kunnen het restant van de waarborgsom dan pas aan je terugstorten als de hoogte van de inhouding bekend is.

Wie is verantwoordelijk voor reparaties en onderhoud?

We hebben een handleiding opgesteld waarin staat welke vormen van onderhoudswerkzaamheden Bomvast voor je uitvoert en voor welke reparaties je zelf verantwoordelijk bent. Als huurder ben je verantwoordelijk voor klein onderhoud, zoals het bijvullen van de cv-ketel of het vervangen van een kraanleertje. Het groot onderhoud regelen wij voor je. Je kunt denken aan zaken als reparatie van daken, het vervangen van een keuken of het buitenschilderwerk. Het document vind je hier.

Sleutels

Wat te doen bij een verloren, vergeten of afgebroken sleutel?

Het is belangrijk dat u uw woning goed kunt afsluiten. Bent u een sleutel kwijt of wilt u sleutels bijmaken? We willen u dan verzoeken om contact met ons op te nemen. De kosten zijn voor uw eigen rekening. Heeft u problemen met een slot? Doe dan een reparatieverzoek via Storing melden.

Kan ik een sleutel bijbestellen?

We willen u dan verzoeken om contact met ons op te nemen. De kosten zijn voor uw eigen rekening.

Kan ik een badge of handzender bijbestellen?

We willen u dan verzoeken om contact met ons op te nemen. De kosten zijn voor uw eigen rekening.

Neem contact met ons op

Storing melden

We nemen binnen twee werk dagen contact met u op. Indien u een specifieke vraag heeft kunt u dat direct doorgeven.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.